flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Ще один закон набрав чинності

31 березня 2017, 11:43

 Запровадження на законодавчому рівні е-декларування для громадських активістів і отримувачів грантів по суті дублює ідею контролю за громадськими об'єднаннями, встановленого одним із «драконівських» законів 16 січня 2014 року.

         Йдеться про Закон про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей фінансового контролю окремих категорій посадових осіб, підписаний Президентом 27 березня. Він набрав чинності сьогодні, 30 березня 2017 року. Аналогічний по своїй суті механізм було впроваджено Законом від 16 січня 2014 року «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян», яким вносилися зміни до Закону України «Про громадські об’єднання».

         На це у порівняльному аналізі положень звернув увагу екс-перший заступник глави АП Андрій Портнов.

         Основна суть Закону №1975-VIII полягає в запровадженні е-декларування для:

- осіб, які входять до складу конкурсних комісій, утворених відповідно до Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", Громадської ради доброчесності, утвореної відповідно до Закону України "Про судоустрій і статус суддів", громадських рад, рад громадського контролю, що утворені при державних органах та беруть участь у підготовці рішень з кадрових питань, підготовці, моніторингу, оцінці виконання антикорупційних програм;

  - фізичних осіб, які отримують кошти, майно в рамках реалізації в Україні програм (проектів) технічної або іншої, в тому числі безповоротної, допомоги у сфері запобігання, протидії корупції (як безпосередньо, так і через третіх осіб або будь-яким іншим способом, передбаченим відповідною програмою (проектом);

  - фізичних осіб, які систематично, протягом року, виконують роботи, надають послуги щодо імплементації стандартів у сфері антикорупційної політики, моніторингу антикорупційної політики в Україні, підготовки пропозицій з питань формування, реалізації такої політики, - якщо фінансування (оплата) таких робіт, послуг здійснюється безпосередньо або через третіх осіб за рахунок технічної або іншої, в тому числі безповоротної, допомоги у сфері запобігання, протидії корупції;

  - фізичних осіб, які є керівниками або входять до складу вищого органу управління, інших органів управління громадських об’єднань, інших непідприємницьких товариств, що здійснюють діяльність, пов’язану із запобіганням, протидією корупції, імплементацією стандартів у сфері антикорупційної політики, моніторингом антикорупційної політики в Україні, підготовкою пропозицій з питань формування, реалізації такої політики, та/або беруть участь, залучаються до здійснення заходів, пов’язаних із запобіганням, протидією корупції.

         В деклараціях зазначених осіб додатково має бути вказані відомості про назву конкурсної комісії чи громадської ради, до складу якої вони входять, а також відомості про назву програми (проекту) технічної або іншої допомоги у сфері запобігання та протидії корупції.

         На таких осіб поширюються вимоги Закону «Про запобігання корупції» щодо прозорості та доступу до інформації, тобто вони не вправі відмовляти фізичним або юридичним особам в інформації, надання якої цим фізичним або юридичним особам передбачено законом, а також їм забороняється надавати несвоєчасно, недостовірну чи не в повному обсязі інформацію, яка підлягає наданню відповідно до закону.

          Крім того, не може бути віднесена до інформації з обмеженим доступом інформація про:

- розміри, види благодійної та іншої допомоги, що надається фізичним та юридичним особам чи одержується від них особами, які зазначені вище;

- розміри, види оплати праці, матеріальної допомоги та будь-яких інших виплат з бюджету або за рахунок міжнародної технічної або іншої допомоги в рамках реалізації в Україні програм (проектів) у сфері запобігання, протидії корупції зазначеним вище особам, а також одержані цими особами за правочинами, які підлягають обов'язковій державній реєстрації, а також подарунки, які регулюються цим Законом.

         Декларація вказаними особами подається протягом 10 календарних днів після входження до складу відповідно конкурсної комісії (громадської ради) або після зайняття відповідної посади в громадському об’єднані. Вперше декларування зазначеними вище особами буде здійснено в 2018 році за період з дня набрання чинності цим Законом до 31 грудня 2017 року.

         Водночас, сумнозвісний Закон від 16 січня 2014 року «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян», містив норми, згідно з якими громадські об’єднання, які отримували грошові кошти або майно з іноземних джерел (від іноземних держав, їх державних органів, неурядових організацій інших держав, міжнародних неурядових організацій, іноземних громадян, осіб без громадянства), а також брали участь у політичній діяльності (організація та проведення політичних акцій, які мають на меті вплив на прийняття рішень державними органами, зміну державної політики, а також формування суспільної думки у вказаних цілях) визнавалися іноземними агентами.

         У назві таких громадських об’єднань обов’язково мало міститися словосполучення «громадське об’єднання, що виконує функції іноземного агента» й інформація про це обов’язково повинна була вноситися до Реєстру громадських об’єднань.

         Матеріали, які розповсюджуються громадським об’єднанням, що виконує функції іноземного агента (у тому числі через засоби масової інформації та мережу Інтернет), мали супроводжуватися зазначенням, що вони видані та/або розповсюджуються громадським об’єднанням, що виконує функції іноземного агента.

         Такі громадські об’єднання повинні були вести окремий облік доходів (видатків), отриманих з іноземних джерел, а також щомісяця подавати інформацію про обсяг коштів чи іншого майна, отриманих з іноземних джерел, про заплановані цілі їх використання та фактичне використання, про заплановані програми діяльності та про фактичну діяльність.     Крім того 1 раз на 3 місяці така інформація мала розміщуватися у мережі Інтернет та публікуватися в газетах "Голос України" чи "Урядовий кур’єр". 

      

            Джерело: ЗіБ