Інститут пенітенціарного судді буде відповідальний за розгляд скарг засуджених або взятих під варту осіб і за вирішення деяких питань, пов'язаних з виконанням вироку, або виникають в процесі тримання особи під вартою.
Про це йдеться в законопроекті № 4936 «Про превентивні і компенсаційні заходи у зв'язку з тортурами, нелюдським або принижуючим гідність поводженням чи покаранням відносно засуджених і осіб, узятих під варту, і введення інституту пенітенціарних суддів».
Законопроектом закріплюється абсолютна заборона катувань чи нелюдського або принижуючого гідність поводження чи покарання; передбачається запровадження превентивних і компенсаційних заходів у зв'язку з неналежним поводженням щодо засуджених і взятих під варту осіб, закріплюється їх поняття, види, процедури застосування, а також відповідальність суб'єктів.
Пенітенціарний суддя стане суб'єктом, відповідальним за застосування превентивних і компенсаційних заходів. Це суддя суду першої інстанції, який уповноважений здійснювати правосуддя за окремими категоріями справ.
Головною формою роботи пенітенціарного судді є судові засідання в установі попереднього ув'язнення або виконання покарання. Зазначені судді повноважні, зокрема, розглядати питання про відстрочку виконання вироку, про умовно-дострокове звільнення, про застосування до засуджених примусового лікування.
Згідно проекту, превентивними заходами є дії, що робляться на підставі відповідного рішення пенітенціарного судді і направлені на припинення або попередження катувань, нелюдського або принижуючого гідність поводження чи покарання; а компенсаційними заходами є дії, що робляться на підставі відповідного рішення пенітенціарного судді і направлені на відшкодування фізичного та (або) моральної шкоди жертвам катувань чи нелюдського або такого, що принижує гідність, поводження або покарання (грошова компенсація - 1 - 5 розмірів мінімальної зарплати за 15 днів утримання в умовах, які можуть розглядатися як катування).
У законопроекті вказується на процесуальну специфіку застосування превентивних і компенсаційних заходів. Наприклад, у разі подання клопотання про застосування превентивних заходів відповідне рішення приймається якнайшвидше, не пізніше трьох робочих днів з дня подачі клопотання. Також приділяється значна увага доказів неналежного поводження і їх фіксації.
Очікується, що реалізація положень даного законопроекту дозволить забезпечити належну компенсацію жертвам тортур, створити гарантії для недопущення тортур, зменшити кількість програних Україною справ у ЄСПЛ, врегулювати проблему підсудності скарг ув'язнених.
Джерело: Закон і Бізнес - http://zib.com.ua/