01 травня 2016 року відбулось набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 №889-VIII. Зазначений Закон та прийняті на його виконання нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України Національного агентства України з питань державної служби регулюють порядок проходження державної служби і служать основою для кардинальних змін у цій сфері.
Згідно статті 39 Закону України «Про державну службу», встановлюються 9 рангів державних службовців: в категорії «В» - 9, 8, 7, 6 ранг, категорія «Б» - 6, 5, 4, 3 ранг, категорія «А» - 3, 2, 1 ранг.
Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 306 «Питання присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями» встановлено, що державним службовцям, яким присвоєно ранг відповідно до Закону України від 16 грудня 1993 року № 3723-XII “Про державну службу”, присвоюється найнижчий ранг у межах категорії посад, до якої належить посада державної служби. При цьому строк відпрацювання для присвоєння чергового рангу включає попередній період роботи державного службовця на займаній посаді.
У разі належності посади державного службовця до категорії посад, в межах якої передбачено присвоєння рангу нижчого, ніж присвоєний державному службовцю згідно із зазначеним Законом, за ним зберігається раніше присвоєний ранг.
Конкурс на зайняття посади державного службовця відповідно до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби, затвердженого постановою КМУ від 25 березня 2016 року № 246, відбувається в декілька етапів:
1) прийняття рішення про оголошення конкурсу;
2) оприлюднення рішення про оголошення конкурсу;
3) приймання документів від осіб, які бажають взяти участь у конкурсі;
4) попередній розгляд поданих документів на відповідність встановленим законом вимогам;
5) проведення тестування та визначення його результатів;
6) розв’язання ситуаційних завдань та визначення їх результатів (крім категорії “В”);
7) проведення співбесіди та визначення її результатів;
8) проведення підрахунку результатів конкурсу та визначення переможця конкурсу та другого за результатами конкурсу кандидата;
9) оприлюднення результатів конкурсу.
Державні органи направляють в електронній формі на адресу НАДС та ТО рішення про оголошення конкурсу та умови проведення конкурсу за формою згідно Додатку 1 у форматі .doc або .docx; скановану копію наказу у форматі .pdf.
НАДС та ТО здійснюють перевірку наказу (розпорядження) про оголошення конкурсу та його умови на відповідність вимогам законодавства з питань державної служби.
Під час проведення конкурсного відбору на посади державної служби категорій «Б» і «В» з числа працівників служби управління персоналом визначається особа, яка буде виконувати функції адміністратора.
На етапі проведення тестування, яке відбувається в автоматичному режимі конкурсанти відповідають на 40 тестових питань. Визначення результатів здійснюється автоматично: 0 балів, якщо правильні відповіді надано на 23 і менше питань, 1 – правильна відповідь на 24-31 питання, 2 – правильна відповідь на 32 питання і більше.
Письмове тестування проводиться у разі відсутності умов провести його автоматизовано.
Повторне тестування допускається лише тоді, коли тестування було перервано або не відбулося з технічних або інших причин.
За результатами тестування заповнюється відомість.
Претенденти на посади державної служби категорія «А» і «Б» також вирішують ситуаційні завдання в кількості від одного до трьох. Для кандидатів на одну посаду даються однакові завдання.
Співбесіду проводить конкурсна комісія. Під час співбесіди оцінюються вимоги, які не були оцінені на попередніх етапах конкурсу.
Підсумковий рейтинг кандидатів визначається шляхом додавання середніх оцінок, проставлених членами конкурсної комісії у зведеній відомості середніх оцінок за кожну окрему вимогу до професійної компетентності, та тестування на знання законодавства.
Сума таких оцінок є підсумковим рейтингом кандидата, за допомогою якого визначається переможець конкурсу.
Крім того, Законом України «Про державну службу» з 01.05.2016 року посади помічників суддів, а згідно постанови КМУ від 05.05.2013 № 323 і посаду помічника голови суду віднесено до посад патронатної служби.
Працівник патронатної служби призначається на посаду на строк повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений.
Трудові відносини з працівником патронатної служби припиняються в день припинення повноважень особи, працівником патронатної служби якої він призначений, при цьому за Законом, працівник патронатної служби може бути достроково звільнений з посади за ініціативою особи, працівником патронатної служби якої він призначений, або керівника патронатної служби. На працівників патронатної служби поширюється дія законодавства про працю, окрім ст.ст. 39-1, 41-43-1, 49-2 Кодексу законів про працю України.
Час роботи на посадах патронатної служби зараховується до стажу державної служби та враховується при присвоєнні державному службовцю рангу в межах відповідної категорії посад, якщо до призначення на посаду патронатної служби він перебував на державній службі та після звільнення з посади патронатної служби повернувся на державну службу.
Окремо в державних органах можуть утворюватись посади працівників, які виконують функції з обслуговування. Основні підстави для віднесення до переліку таких посад:
- посада відносилась до державної служби;
- основні функціональні обов’язки за посадою відповідають критеріям, затвердженим постановою КМУ від 06.04.2016 № 271.