flag Судова влада України
Увага! Суд не здійснює правосуддя. Підсудність змінено на Нововоронцовський районний суд Херсонської області

Щодо змін до закону «Про судовий збір»

14 травня 2015, 13:33

 Недавно Україна та Міжнародний валютний фонд підписали меморандум, в якому вказано: одне із завдань Уряду — протягом календарного року вдвічі збільшити надходження коштів від сплати судового збору. Робоча група, до якої ввійшли представники Державної судової адміністрації та Міністерства юстиції, розробила відповідний проект.

«Мета, яку ми ставили перед собою при розробленні змін до закону «Про судовий збір», — досягнення реальної фінансової незалежності судової влади. Якими є шляхи досягнення цього? Поступовий перехід органів судової влади на фінансування переважно за рахунок спеціального фонду держбюджету», — повідомив голова ДСАУ Зеновій Холоднюк.

За його словами, перевагами від збільшення сум судового збору будуть: зростання фінансової незалежності Феміди, поява ресурсів для покращення матеріально-технічного забезпечення судів.

Водночас документ містить ризики. Основний — низька платоспроможність населення, представників малого і середнього бізнесу. Наслідками прийняття змін, уважає З.Холоднюк, може бути обмеження доступу до правосуддя, зменшення кількості справ, навантаження.

Так, у проекті передбачено, що пільги для органів держвлади скасовуються. Преференції залишаться тільки для «незахищених і вразливих верств населення».

Пропонується, аби юридичні та фізичні особи сплачували різні ставки збору. При цьому юрособи витрачатимуть більше коштів на правосуддя. Наприклад, за подання до адмінсуду позову майнового характеру фізичній особі доведеться віддати 1% ціни позову, але не менш ніж 0,5 розміру мінімальної зарплати, а юридичній — 2,5%, але не менше за 1 розмір «мінімалки».

До того ж при формуванні ставок застосовано єдиний підхід, тобто розгляд майнових чи немайнових спорів «адміністративниками», «господарниками» та цивілістами матиме однакову вартість.

На думку експертів, наслідком прийняття такого законопроекту може стати усунення держави від фінансування судової влади. Остання й раніше ніколи не отримувала 100% необхідних коштів. А тепер забезпечення Феміди може лягти на плечі громадян.