Територіальним управлінням Державної судової адміністрації України в Херсонській області проведено вивчення стану реалізації місцевими судами Херсонської області проекту обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу.
Відповідно до листа ТУ ДСА від 15.04.2014 року №681/03 з 17 червня 2013 року у всіх загальних місцевих судах Херсонської області відповідно до наказу Державної судової адміністрації України від 31 травня 2013 року № 72 «Про реалізацію проекту щодо обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу» зі змінами, внесеними наказом Державної судової адміністрації України від 14 червня 2013 року № 81, запроваджено систему обміну документами «Електронний суд».
Процес обміну даними між учасниками судового процесу та судом детально описаний у Тимчасовому регламенті обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу.
Порядок обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесуреалізованов частині надсилання судом таким учасникам процесуальних документів в електронному вигляді, паралельно з документами у паперовому вигляді. Отримання судом документів в електронному вигляді (тобто подання учасником процесу до суду позовних заяв, заяв, клопотань, апеляційних та касаційних скарг та інших документів), на даний час законодавством не передбачено.
В подальшому планується розробити процедуру надсилання учасниками судового процесу відповідних документів в електронному вигляді (підписаних електронним цифровим підписом) до суду, паралельно з поданням таких документів у паперовому вигляді.
Для отримання процесуальних документів в електронному вигляді учасникам судового процесу потрібно:
1.Зареєструватися в системі обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу (завести поштову скриньку електронного суду), розміщеній на офіційному веб-порталі судової влади України за адресою: mail.gov.ua.
2.Подати до суду заявку про отримання процесуальних документів в електронному вигляді, яку необхідно роздрукувати на офіційному веб-порталі судової влади України у вищевказаному розділі.
Процесуальні документи у відповідній справі, що видані після дати подання вказаної заявки до суду, будуть надходити в електронному вигляді на зареєстровану електронну адресу учасника судового процесу в домені mail.gov.ua, зазначену в заявці.
Відповідно до листа територіального управління Державної судової адміністрації України в Херсонській області № 1414/03 від 09.09.2013 року, керівникам апаратів місцевих судів області було рекомендовано активізувати роботу щодо оприлюднення на веб-сайтах судів, а також інформаційних стендах (дошках об’яв) у приміщеннях судів, а за можливості, і у засобах масової інформації детальну інформацію про умови отримання копій процесуальних документів. Працівникам канцелярії суду було наголошено на необхідність проведення роз’яснювальної роботи серед відвідувачів суду щодо використання послуг автоматизованої системи документообігу суду в отриманні електронних копій процесуальних матеріалів.
Від початку запровадження проекту до 31 грудня 2013 року до судів області було подано 942 заявки, на які за допомогою КП «Д-3» оформлено відповідні підписки. Кількість надісланих копій електронних документів склала 2777.
З 01 січня 2014 року до судів області надійшло 679 заявок, за якими надіслано 1604 копії судових документів.
Отже, отримання копій судових документів за допомогою електронної пошти набуває популярності серед користувачів. Як вбачається з вищенаведеного, кількість поданих до суду заявок з початку поточного року збільшилась майже вдвічі. По кожній заявці користувачеві в середньому надіслано 3 копії судових документів. На разі зазначену послугу більш активно використовують юридичні особи (представники банківських, фінансових та кредитних установ).